Studio 49

Studio 49
STUDIO 49 on saksalainen perheyhtiö, joka on saanut alkunsa jo lähes sata vuotta sitten. STUDIO 49:n alku ulottuu itse asiassa paljon pidemmälle kuin epäillään sen perustamisvuodesta 1949. Carl Orff, joka tulee aina olemaan erottamaton osa yrityksen historiaa, kertoo ensimmäisestä kokemuksestaan ​​ksylofonin kanssa vuonna 1949 puheessaan uuden yhtiön vihkimistilaisuuksissa. Hän kuvailee, kuinka hän sai vuonna 1928 "Kaffir Pianon" - tuolloin yleisen kielenkäytön - joiltakin ystäviltään, jonka hänelle toimitti Kamerunista kotoisin oleva merimies. Se oli eräänlainen ksylofoni, joka rakennettiin pienestä suorakaiteen muotoisesta laatikosta, johon oli vielä painettu sanat "10000 Bretterstifte" (puutapit). Soittimessa oli avoimelle puolelle kiinnitetty kymmenen tankoa, jotka sidottiin yhteen narulla. Sitä soitettiin vain yhdellä vasaralla ja siinä oli Carl Orffin mukaan hämmästyttävän hyvä soundi. Hän oli löytänyt mallin omalle kehitystyölleen. Tästä niin kutsutusta "kaffir-pianosta" oli vielä pitkä matka ksylofoniin ja vielä kauemmaksi muiden lyömäsoittimien kehittämiseen.

Ennen toista maailmansotaa Carl Orff ja hänen ystävänsä Karl Maendler - cembalonvalmistaja - olivat rakentaneet ensimmäisen ksylofonin, josta tuli välttämätön Güntherschulen opetuksessa ja Orffin Schulwerkin kehittämisessä. Vuoden 1948 jälkeen Schulwerkistä, jonka perustukset oli luotu jo 1920-luvulla, tuli yhtäkkiä suosittu. Bavarian Broadcasting Company oli lähettänyt joitain Schulwerk-ohjelmia ja aloitti tulvan kysymyksiä siitä, mistä näitä "Orff-instrumentteja" saa. Juuri tämä puuttui, varsinkin kun Karl Maendler oli sodan jälkeen jäänyt eläkkeelle instrumenttien rakentamisesta. Yksi Orffin opiskelijoista, Paul Müller, esitteli Orffin Klaus Becker-Ehmckille, nuorelle koneinsinööriopiskelijalle, joka itse asiassa tunsi vetoa taloudellisesti kannattamattomalle musiikkitaiteelle. Tämä ensimmäinen tapaaminen säveltäjä Carl Orffin kanssa kehittyi läheiseksi henkilökohtaiseksi ystävyydeksi, josta kehitytyi pitkäkestoinen kumppanuus. Klaus Becker-Ehmck rakensi esimerkiksi litofonin kokonaan Carl Orffin ideoista ja toiveista sekä kromaattisen ksylofonin, joka on muotoiltu kehdoksi Orffin ensimmäisen kreikkalaisen draaman "Antigone" ensi-illalle.

Ensimmäisiä vuosia painostivat vaikeudet löytää saatavilla olevia ja sopivia materiaaleja soittimien rakentamiseen, erityisesti lyömäsoittimiin. Sitä seurasi vaihe, jossa instrumentaariota laajennettiin vastaamaan Carl Orffin ideoita ja toiveita. Näiden instrumenttien kysyntä kasvoi hyvin nopeasti ja johti lopulta oman tehtaan kulmakiven muuraamiseen syksyllä 1956. STUDIO 49:llä oli osastot ja tilat puusepän-, metallityö-, lakkaus-, kokoonpano-, varasto- ja liiketoimistot. Ksylofonien ja muiden putkisoittimien valmistuksen antaman kokemuksen ansiosta oli mahdollista, että vuonna 1961 yritys kykeni perustamaan osaston ammattiorkesterisoittimien, kuten vibrafonien, marimbojen, konserttiksylofonien ja putkisoittimien valmistukseen.

Instrumenttien jatkuva kehitys, instrumenttien kasvava valikoima sekä tasaisesti kasvava vientitoiminta johti yrityksen vuonna 1968 uuteen rakennukseen, jossa se toimii vielä nykyäänkin. Muutama vuosi tämän uuden työpaikan perustamisen jälkeen sen perustaja Klaus Becker-Ehmck kuoli. Hänen vaimonsa, joka oli vaikuttanut merkittävästi yrityksen kehitykseen, jatkoi yrityksen perinteitä. Tätä perheperintöä, maailmanlaajuiset markkinat ja kaikenkattava soitinohjelma varhaislapsuuden musiikkikoulutuksesta ammattiorkestereihin - jatkaa nykyään toinen sukupolvi, perustajan poika Bernd Becker-Ehmck.

Osaavan käsityötaidon haaste oli läsnä alussa, ja vuosikymmeniä myöhemminkin - kaikesta tehdystä teknisestä edistyksestä huolimatta – käsityötaito on edelleenkin instrumentin hienoimman laadun perusta.
Järjestys: